고등부 영어

2026학년도 수능특강 영어 4강, 주장파악-수성구 범물동 1등급 중.고등부 내신 수능영어

KJ baezange 2025. 1. 30. 23:49
반응형

논리적 글읽기- 정답 근거를 찾아서

수성구 범물동 중.고등부 학생들을 위한 내신과 수능영어의 정수.

정답, 근거를 찾아라.

1. 필자의 주장, 화제(주인공)을 찾아서.

STEP 1  반복되는 어구를 통해 글의 핵심 소재를 추측해 본다.

 

2. 글의 논리적 구성 역접을 찾아서.

STEP 2  핵심 소재와 관련된 통념 및 그에 반하는 필자의 의견을 찾는다.

STEP 3  결론을 통해 필자의 주장을 확인한다.

 

[2025학년도 수능 20번] 다음 글에서 필자가 주장하는 바로 가장 적절한 것은?

We almost universally accept that playing video games is at best a pleasant break from a student’s learning and more often what prevents a student from accomplishing their goals. Games catch and hold attention in a way that few things can. And yet once they have our focus, they rarely seem to offer anything meaningful to help students grow in their lives outside the games. While this may be true for many games, we are too easily ignoring a valuable tool that could be used to enhance productivity instead of derailing it.

 

Rather, it is desirable that we develop games that connect to the learning outcomes we want for our students. This will enable educators to take advantage of games’ attention commanding capacities and allow our students to enjoy their games while learning.

 

26학년도 수능특강
4강. 주장 파악
 

 

2026학년도 수능특강 4강, 주장파악 한줄해석, 단어, 문제 pdf 

https://blog.naver.com/baezange/223742659013

 

STEP 1: 반복되는 어구를 통해 글의 핵심 소재를 추측해 본다.

설명: 글에서 반복적으로 등장하는 어구나 키워드를 찾아 글의 핵심 소재를 추측합니다.

 

예시: 이 문장에서는 "video games", "student’s learning", "attention", "meaningful", "learning outcomes", "educators" 등의 단어가 반복적으로 등장합니다. 이를 통해 핵심 소재가 '비디오 게임과 학습'임을 추측할 수 있습니다.

 

STEP 2: 핵심 소재와 관련된 통념 및 그에 반하는 필자의 의견을 찾는다.

설명: 핵심 소재와 관련된 일반적인 통념이나 상식을 파악한 후, 필자가 그 통념에 동의하는지 아니면 반대하는지를 찾아봅니다.

예시: 통념으로는 "비디오 게임은 학생의 학습을 방해하는 요소"라는 주장이 있습니다. 필자는 이 통념에 부분적으로 동의하면서도 "비디오 게임이 주의를 끄는 능력을 활용하여 학습 결과를 향상시킬 수 있는 도구로 사용될 수 있다"는 반대 의견을 제시합니다. 필자는 비디오 게임의 잠재력을 인정하면서도 이를 교육적으로 활용할 것을 주장합니다.

 

STEP 3: 결론을 통해 필자의 주장을 확인한다.

설명: 글의 결론 부분을 통해 필자의 최종적인 주장을 확인합니다.

예시: 결론에서 "Rather, it is desirable that we develop games that connect to the learning outcomes we want for our students. This will enable educators to take advantage of games’ attention commanding capacities and allow our students to enjoy their games while learning."라고 말하며, 필자의 주장은 '학습 결과와 연결된 게임을 개발하여 교육자가 게임의 주의 끄는 능력을 활용하고 학생들이 게임을 즐기면서 학습할 수 있도록 하는 것이 바람직하다'는 것입니다.

4-1

다음 글에서 필자가 주장하는 바로 가장 적절한 것은?

We think it’s important to overcome any tendency to not talk about climate change for fear that other people might not feel the same way. If you agree that changes need to happen to address climate change, you are not on the fringe of society, but in line with the 97 percent of scientists that agree climate change is happening. Talking about climate change and environmental concerns can be a prompt to working together with others. Incorporating sustainable habits into our lives can be the most fun when we are doing it with the people that surround us. By sharing interesting facts or strategies with family, friends, neighbors, or coworkers on how to live more sustainably, we can also spread the impetus for change. Suggest some healthy competition on waste or energy reduction efforts to get your close network involved in reducing their impact as well.

* fringe: 가장자리 ** impetus: 추진력

 

① 기후 변화에 대한 사회적 대응은 과학적 지식에 기반해야 한다.

② 기후 변화 대응 방안의 폭넓은 이해를 위한 교육을 확대해야 한다.

③ 기후 변화에 적응할 수 있는 기술을 지속적으로 연구하고 개발해야 한다.

④ 기후 변화 대응을 위한 공동 대책을 마련하기 위해 국제 협력을 강화해야 한다.

⑤ 주변 사람들과 기후 변화에 대해 논의하며 지속 가능한 습관을 함께 실천해야 한다.

 

 

4-2

다음 글에서 필자가 주장하는 바로 가장 적절한 것은?

When setting writing tasks, either at home or school, think about how you would set yourself up if you had to write something for a period of time. Would you grab a cup of tea, clear some space on a tabletop, sit on a comfy desk chair, use your best pen? What else would you do? And whatever it is, minus perhaps the cup of tea, see if you can allow children similar luxuries. Are they thirsty, are they warm enough, is the desk/table at the right height, is the sun in their eyes, are they hungry, is their pencil sharp? And ask them what they need to write more comfortably. All these simple checks might be frustrating and delay the start of the task, but they are so important for enabling children to gain success in reading and writing and to see it in a positive light. You’ll also find that children will get quicker at these checks and take control of them themselves over time, providing them with a toolkit to ensure their own well-being when writing.

 

① 아이들이 과제를 더디게 시작하더라도 기다려야 한다.

② 아이들이 글을 쓸 때 편안한 환경을 조성해 주어야 한다.

③ 글쓰기 과제를 설정할 때 아이들의 수준을 고려해야 한다.

④ 과제 수행 전에 아이들의 학습 수준을 미리 확인해야 한다.

⑤ 글 쓰기 전 충분한 독서로 배경지식을 쌓을 기회를 주어야 한다.

4-3

다음 글에서 필자가 주장하는 바로 가장 적절한 것은?

Engineering serves society, and engineering and engineers are part of society. It is essential therefore that they represent the society they are part of and meet the needs of. The Royal Academy of Engineering has focused on promoting diversity, making equality, diversity and inclusion a ‘critical thread’ running through their strategy for the next 5 years. Dame Wendy Hall, whose review into Artificial Intelligence (AI) with Jerome Pesenti is shaping the UK strategy on AI, insists that establishing ethics in AI must mean tackling the challenge of diversity — and is frequently quoted as saying that if a system is not diverse, it is not ethical. AI will underpin engineering systems of the future, and developing AI systems is a key challenge for engineers. As with all areas of engineering, to serve society it is essential that society is understood, involved, and represented, across its breadth.

* underpin: 떠받치다

① 공학자는 기술 발전에 따른 가치관의 변화를 수용해야 한다.

② 인공 지능과 기타 공학 분야가 조화를 이루어 발전해야 한다.

③ 인공 지능 시스템을 개발할 때 사회적 다양성을 반영해야 한다.

④ 국가의 인공 지능 전략 수립은 사회 구성원의 합의에 기반해야 한다.

⑤ 인공 지능 개발이 사회의 각 분야에 미치는 영향을 올바르게 파악해야 한다

반응형